Den heter ”Baby Bee Special”
DKW 50cc TT racern ”Baby Bee Special” byggdes 1966-67 av Billy Anderssons MC firma vid Ullevi i Göteborg på beställning av Bengt Svensson. Den fick sitt namn efter ett Sture ”NSU” Nilsson bygge, en 250cc som kallades ”Bee Special” Sture som arbetade som rambyggare hos Billy vid den här tiden byggde en superlätt för tiden supermodernt chassi till Bengts 50cc racer, släktskapet var otvetydigt så 🐝 Baby Bee 🐝 fick det bli. Motorn är en 5 växlad DKW zweirad union modell 802, 50cc från 1963. Bengt tävlade med det ”lilla biet” 1967-68 med bl.a. vår kompis och 50cc nestorn Göran Kähler. Bengt slutade med tävlandet efter säsongen 1968 och den fantastiska DKW racern såldes vidare till racing kollegan Hans Köpcke som tävlade med den ytterligare några år. Hans lade även han hjälmen på hyllan till slut och ”Baby Bee Specialen” blev ståendes. En annan 50cc förare, Leif Rosell tog till slut tog tag i den och såg till att racern såldes på Mowazets marknad i Örebro så den inte skulle förbli oanvänd.
Det är lite osäkert vilket år det var men eftersom maskinkortet för parad är utfärdat 2003 så kan vi anta att det var något före det som Stefan Lindström köpte den på Mowazets. Stefan körde den i parad klassen i classic roadracing på Sviestad banan i Linköping och när han skulle sälja den 2010 satte han in en helsidesannons i Classic Motor. Mannen som köpte den, Stig-Axel Kristjernsson från Karlskoga, ställde den som prydnad i vardagsrummet och körde aldrig med den. När han lämnade jordelivet 2021 fick dottern Jenny Lagervall överta både racern och pappas ”Jänke parts firma” racern lades ut till försäljning på Blocket och i april 2022 slog vi till!
Nu har vi vårdnaden och nu skall den få varva fullt på racerbanan igen 😄

Regler och sånt
Klass indelning för klass 2b 50cc är en luftkyld och en vattenkyld klass. Klass 2BA för luftkylda cyklar och klass 2BW för vattenkylda.
Grundregeln är att alla GP cyklar inom tidsperioden 1961 upp t.o.m. 1983, oavsett om de är luftkylda eller vattenkylda är godkända att tävla med.
50 cc tävlingscyklar som är godkända att tävla med är indelade i tre kategorier:
Kategori 1 racer:
Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har under 50 kubiks epoken 1961- 83 deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (EM/VM) 50 cc road racing tävling, detta under förutsättning att den är i samma utförande; utseende och specifikationer.
Kategori 2 racer:
Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar som: Ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar, med originalet.
Kategori 3 racer:
Motorcykel som inte ryms inom kategori 1 eller 2. Motorcykeln skall vara byggd att efterlikna en epok inom perioden så tex ett chassi från -60 talet ska inte förses med en motor eller kåpset från 80 talet.
Denna kategori representerar de de (flesta) 50 cc cyklarna som det tävlades med och som var var byggda av privatförare, med ett stort antal kombinationer av motor och chassi.

Bengt Svenssons DKW 50cc TT racer faller inom ramen för Klass 2BA kategori 1 racer.