Gilera Moped Racer
Plötsligt en dag så fanns den där på Tradera, en Gilera 50cc moped racer och vi var tvugna att buda på den. Förvåningen var stor när vi fick den och den blev vår 14:e racer (vår tredje 50cc racer)
Vad vi kunnat få fram av Gilerans historia så verkar den vara byggd i Göteborgstrakten för att köra 50cc dragracing. Den sägs vara trimmad av ”Agge” på Tivedens motor och enligt en Dynamometer körning verkar ha knappa 8hk på bakhjulet vid dryga 12500rpm. Vi har dock inte ännu hittat några resultat från någon tävling ännu men fortsätter vårt sökande.

Regler och sånt
Klass indelning för klass 2b 50cc är en luftkyld och en vattenkyld klass. Klass 2BA för luftkylda cyklar och klass 2BW för vattenkylda.
Grundregeln är att alla GP cyklar inom tidsperioden 1961 upp t.o.m. 1983, oavsett om de är luftkylda eller vattenkylda är godkända att tävla med.
50 cc tävlingscyklar som är godkända att tävla med är indelade i tre kategorier:
Kategori 1 racer:
Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har under 50 kubiks epoken 1961- 83 deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (EM/VM) 50 cc road racing tävling, detta under förutsättning att den är i samma utförande; utseende och specifikationer.
Kategori 2 racer:
Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar som: Ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar, med originalet.
Kategori 3 racer:
Motorcykel som inte ryms inom kategori 1 eller 2. Motorcykeln skall vara byggd att efterlikna en epok inom perioden så tex ett chassi från -60 talet ska inte förses med en motor eller kåpset från 80 talet.
Denna kategori representerar de de (flesta) 50 cc cyklarna som det tävlades med och som var var byggda av privatförare, med ett stort antal kombinationer av motor och chassi.

Vi har inga belägg för att någon Gilera 50cc tävlat under perioden inte heller vår, dock finns en replika av en fabriksracer dokumenterad, vår Gilera racer faller således inom ramen för Klass 2BA kategori 2 eller 3.