Restaurering av en tidlös klassiker!

1968 introducerades Yamahas 650cc paralelltwin XS1 (1969 års modell) Även om det allmänt anses vara en förbättrad kopia av de brittiska 650:na, så var det ju inte det! Klicka här för svar!
Senare Yamaha XS650 modeller var XS1A (1970), XS1B (1971) och XS2 (1972) sedan följde en rad av modeller TX650/XS2B (1973), TX650A (1974), XS650B (1975), XS650C (1976), XS650D (1977), XS650E (1978) fram till XS650F (1979). 1979 var det sista året av så kallade ”XS650 Standard” en inofficiell term som används för att skilja dem från custom modellen ”XS650 Special” som producerades mellan 1980 – 1985.

Dom första modellerna XS1, XS1-A och XS1-B hade endast kickstart, elstart introducerades på XS21972. Yamaha XS2 utrustades med en speciell dekompressions funktion på vänstra avgasventilen, en ”pys” för att startmotorn inte orkade dra runt den kraftfulla paralelltwinnen. Ventillocket i toppen förstärktes med en extra skruv för att hysa ett lock med en mekanism som öppnade avgasventilen och eliminerade kompressionen på den ena cylindern samtidigt som startmotorn drog runt!  Konstruktionen togs bort 1974 tack vare en uppgraderad startmotor. Yamaha ändrade dock inte tillbaka topplocket igen och därför har alla XS650 från 1972 fram till sista årsmodellen 1985 års XS650 Special fyra skruv på vänstra locket på avgasventilen.

Vår XS2:a har lite oklar bakgrund, vi hittade den i ett fuktigt källarutrymme i Knislinge skofabrik mitt i Skåne, oklart hur länge den stått där. Någon med tveksam vana hade målad om den och den var i övrigt minst sagt välanvänd. Det var mörkt, kallt och rått i källaren där den stod, men det fanns lite bensin kvar i tanken och efter ett par kickar dundrade den igång! Den var helt klart värd en bättre öde än det här så vi köpte den och beslöt att renovera den till en nivå som det anstår en riktig klassiker!

Så här efteråt, när den är klar blir det än mer tydligt varför den än i dag är så omåttligt populär 😁👍