Honda 350cc Produktionsracer 1968
1968 ställde Honda ”Racing Service Center Corporation” (RSC) ut sin produktionsracer CYB350 på Tokyo Show. Runt motorcykeln lades alla racingdelarna ut för att visa vad ägare av en standard Honda CB350 behövde köpa för att konvertera sin Mc till en fullblods racer, en ”Honda CYB350”
Vi hittade några bilder från förr!
Honda RSC byggde själva bara ett fåtal CYB350 1968, anledningen var att Honda samma år plötsligt beslöt att lämna racingcirkusen och därför såldes endast några få CYB350 och CYB kit. Några av Hondas egna 350cc produktionsracers byggda av Honda RSC hade hamnat i England och någon eller några blev av olika anledningar kvar där när Honda avbröt sin tävlingsverksamhet.
Engelsmännen insåg att det här är ju en kul cykel och racing kan dom! Det är dessa som är grunden till de Honda 350cc twin vi ser i Classic Roadracing idag, efterföljarna är många, likaså nivån allt från garagetrimmade så gott man kan till proffsbyggda racers och det är ju det som är grejen! Vi skall sätta ihop en egen äkta CYB350 med bitar från Honda Racing Services Center Corporation tillverkade 1968, helt oanvända 🥸 vår sjätte racer 😇🤩🏁🏍
Regler och sånt
Classic roadracing reglementet stipulerar för klass 4 (350cc) m.fl. att att ”maskinen skall vara av race-typ och överensstämma med maskiner inom tidsperioden. Motorcykeln skall ha funnits tillgänglig på marknaden i Europa eller deltagit i tävlingsverksamhet i Europa före eller under säsongen -67 för 2-takt respektive -72 för 4-takt samt MC därefter producerad i oförändrat skick.” Det är tillåtet med nybyggda replikor av racers från perioden och nybyggda motorcyklar för att efterlikna racers från perioden. Nybyggda racers skall bygga på en ram / motor kombination som varit möjlig under tidsepoken och se ut som racers från den tid den är byggd för att likna i fråga om form, färgsättning, reklam etc. En 50-tals racer skall se ut som racers gjorde på 50-talet, en 60- tals racer som racers gjorde på 60-talet, o.s.v. Man får använda modern teknik som främjar säkerhet och driftsäkerhet, dock utan att det går att avgöra utan närmare granskning. Till exempel, 4-taktare får använda hydrauliska bromsar eftersom det var tillgängliga på marknaden 1972, men dom måste se ut som dom var från 1972, runda oljebehållare på huvudcylindern, tidsenlig slavcylinder, inga ventilerade bromsskivor etc. Data boxar till elektronisk tändning måste döljas, eventuella gasbehållare till fjädring måste döljas så fjädring fram och bak ser ut som den såg ut under perioden. Vårt projekt faller under ”nybyggd racer byggd av delar från tiden” en Honda CYB350 RSC, 1968 Produktionsracer i original helt enkelt!
Honda Racing Service Center Corporation, RSC
När man bygger en motor till en klassisk racer från förr är det enkelt att falla för frestelsen att använda moderna delar, dels för att det är mer tillförlitligt och dels för att det ger mer effekt. Men vi skall använda original trim, vi har nämligen lyckats få tag på ett komplett, original CYB kit från 1968, och det är oanvänt, NOS som man brukar säga, ”New Old Stock” Nu fanns det ju aldrig någon egentlig ”Stock” att tala om men ändå! Det tog sin tid, men skam den som ger sig! Historien tog sin började med att vi såg ett par RSC 66mm kolvar på e-bay och vi köpte dem för att ha ett par äkta original CYB350 kolvar med RSC märkning i hyllan som inspiration när vi bygger vår CYB replika.
Dagen efter kontaktades vi av killen från USA som sålt kolvarna och han hörde sig för om vad vi skulle ha dem till och om vi visste vad vi köpt, och det visste vi ju!? Det visade sig att han även hade en CYB350 RSC vevaxel liggandes och hade tidigare haft resten av trimkitet, kamaxel, vipparmar, ventilfjädrar plus ytterligare ett par Yoshimura 66mm kolvar. Vevaxeln sa han att han skulle ha själv och sätta i sin SL350 (offroad modellen) och resten hade han dessvärre sålt för ett par månader sedan till en kille som skulle trimma sin Honda 350 Bobber. Vi förklarade med all önskvärd tydlighet vilken synd man gör sig skyldig till när original Honda trim kit tillverkade av Honda Racing Service Center Corporation 1968 som dessutom är oanvända delas upp! Vi bad honom göra ett försök att köpa tillbaka delarna och sälja dem till oss eftersom vi kommer bygga en riktig CYB av dom! Kenny som han heter lovade att kontakta köparen och höra efter? Tiden gick och vi jobbade på med annat och formligen dammsög marknaden efter autentiska Honda delar från 1968. Vi hittade en hel del men ett motorblock visade sig vara svårt att finna, ingen hade något till salu som var från rätt tidsperiod inte någonstans fanns ett motorblock med rätt nummer! Så av en händelse kollade vi motornumren på våra egna race Hondor och tro det eller ej, HUREKA! i vår nr 2. satt ett block med rätt motornummer! Plötsligt en dag 3-4 månader senare mailade Amerikanen Kenny och meddelade att han lyckats köpa tillbaka resten av RSC bitarna och undrade om vi ville ge ett bud? Visst tusan ville vi det, vi kunde inte fatta hur mycket flyt kan man ha egentligen, så av rädsla för att det skulle glida oss ur händerna så gav vi honom ett bud han inte kunde tacka nej till 🙂
Oj Oj Oj Lyckan är total! Kenny tog budet och vi köpte alltihop 🙂 🙂
Nu fattades bara ett par Sandgjutna Keihin CR31 Magnesium Smoothbore förgasare så motorn blir komplett!
Förgasarna skulle visa sig vara ännu svårare att hitta, vi ringde, mailade och skickade brev till varenda racing team i hela världen som hade bara en liten koppling till gamla Honda racers, alla sa att vi lika gärna kunde söka efter den heliga gralen, Keihin CR 31 smoothbore sandcast går INTE att få tag på! Men efter ett tips från vår racing kompis, Nisse Eriksson, fann vi ett par hos en kille i Norge! Vi ringde upp honom på direkten och visst hade han ett par CR 31:or liggandes, ett par som han köpt i mitten av sjuttiotalet, men sälja dem, det var helt otänkbart! någonsin, ever, never alltså, han sa att han ville begravas med dom!
Vi gav upp och beslöt att köpa ett par smoothbore Keihin CR31 av modernare modell dom är inte sandgjutna men ser snarlika ut. Vi kontaktade Keihin-FCR i USA som annonserade ut ett par på ebay och började förhandla, men han trissade priset tills vi tröttnade rejält och tackad nej ”det var ändå inte den förgasaren vi egentligen vill ha så vi struntar i det sa vi” Jaha!? sa killen och frågade ”vad är det ni ville ha då?” Sandgjutna Keihin CR31 från 1968 vill vi ha men dom är omöjliga att få tag på! ”Jag har faktiskt ett par sådana svarade han och inte bara ett par utan två!! Jag tänkte ha dem på min CR750 sa han men det är två par och inte ett kit med fyra så det är en del pyssel att få till det.” Ni kan få köpa dem om ni vill !! ??? Vi slog till direkt och köpte alla fyra! HA!!! vi skall inte bygga en replika utan en en äkta cyb350 RSC! med oanvända bitar tillverkade av Honda Racing Services Corporation och Kehin CR31 Smoothboore tillverkade1968 exklusivt för Honda RSC Nitton Hundra Sextio Åtta……….!!!! Hur fräckt kan det bli?? ??
Honda CB350 1969
För att kunna bygga en riktig CYB behöver man samma delar som Honda hade när dom byggde sina CYB350 RSC racers. Vi måste ju ha samma ursprung, från samma tid, 1968 eller 1969. Vi hittade en ram från 1969 hos en racing kompis, Claes Larsson i Falun, det visade sig att han hade Racing legenden och grundaren av Motorcykel Historiska Klubbens Racing sektion, Lennart Olanders gamla ram. Kompisen, Claes hade även en gaffel till den och resten hade vi själva!
Djupt, djupt där inne har det alltid bott en racer, en klassisk Honda CYB350 racer, det gjorde det i alla CB350 K0 fast dom flesta visste inte om det bara ! 😁