Den Ultimata Racing Upplevelsen!
50cc….15hk….60kg….6 växlar….med en toppfart på närmare 160km/tim!
Man kan inte kalla den moped, denna, vår nionde klassiska racer som en gång kördes av racing legenden Tage Pettersson. Tage körde 50cc TT redan 1961 på Skavsta och senare i MCHK-Racings classic roadracing serie med Maicon under hela 1990 talet. Han gjorde sig känd genom att tävla i 50cc inom samtliga Mc discipliner, roadracing, dragracing, motocross, trial och speedway. När Tage 2005 tragiskt lämnade de jordiska racerbanorna efter en tids sjukdom sålde dottern Maicon, men hon gav ett absolut förbehåll, den får bara säljas till den som lovar att köra den på racerbanan! Vi fick samma absoluta krav när vi köpte den på Swedish TT i Anderstorp 2018 och vi tar det på allvar! Det hade gått några år sedan 2005 tills vi fick tag på den och en hel del oönskade ändringar hade gjorts, ramen hade byggts om, bakfjädringen höjts, gaffeln förlängts, kutsen och sadeln bytts ut, och den hade lackerats om för att likna cyklarna i Maicos fabriks team. Motorn hade byggts om till vattenkyld cylinder, moderniserats till senaste trimnings status, avgasporten vänts bakåt och avgasrörets flyttats till under sadeln!
MCHK-Racings syfte är att bevara gamla racers och använda dem på det sätt dom en gång byggdes för! Tages Maico RS50 skall därför återställas till den status den hade då han körde sina sista race på den!

Regler och sånt
Klass indelning för klass 2b 50cc är en luftkyld och en vattenkyld klass. Klass 2BA för luftkylda cyklar och klass 2BW för vattenkylda.
Grundregeln är att alla GP cyklar inom tidsperioden 1961 upp t.o.m. 1983, oavsett om de är luftkylda eller vattenkylda är godkända att tävla med.
50 cc tävlingscyklar som är godkända att tävla med är indelade i tre kategorier:
Kategori 1 racer:
Generellt gäller att en motorcykel är godkänd om den har under 50 kubiks epoken 1961- 83 deltagit i en nationell (motsvarande SM) eller internationell (EM/VM) 50 cc road racing tävling, detta under förutsättning att den är i samma utförande; utseende och specifikationer.
Kategori 2 racer:
Replika av sådan är också godkänd om den överensstämmer i väsentliga delar som: Ram, motor, gaffel, tank, sits, kåpa, hjul och bromsar, med originalet.
Kategori 3 racer:
Motorcykel som inte ryms inom kategori 1 eller 2. Motorcykeln skall vara byggd att efterlikna en epok inom perioden så tex ett chassi från -60 talet ska inte förses med en motor eller kåpset från 80 talet.
Denna kategori representerar de de (flesta) 50 cc cyklarna som det tävlades med och som var var byggda av privatförare, med ett stort antal kombinationer av motor och chassi.

Tage Petterssons Maico RS50 faller inom ramen för Klass 2BA kategori 1 racer.

Maico RS50 Slidmatad och Varvvillig
På årets sista race helg, på Gelleråsen 2018 kröntes Maicon med en seger, på lördagens race! På söndagens ”warm up” gick den som ett skott och lovade ännu en pallplats. När det är dags för race, kör jag ut i sakta mak, ställer upp på griden, starten går, ”böttgas” ut på startvarvet, rullar runt i ganska bra fart, depåsvängen suger i rätt så gött och jag har bra fart ut på start och målrakan, full rulle som man säger, full gas, växlar up, up, up, sexans växel, drygt 12000 varv, bort emot 140 knutar, dags att bromsa, nedväxling, motorbroms, bägge trumbromsarna nyps allt som går…inte mycket till bromsar…hjälper till med mer nerväxling, motorbroms, nerväxling, motorbroms, lägg ned fullt, in i ”Trösa” ger på fullt igen full gas…..tjong, pang, skriik, tvärstopp, låst bakhjul, sladd…in med kopplingen, och det är tokstopp i motorn, bomfast! 😳😱🤯 bara att rulla åt sidan och vänta på målflagg och ”Skamkärran” 🏁

Maicons förra ägare hade moderniserat den en hel del med gott resultat effektmässigt måste vi medge. Men vattenkyld, bakvänd cylinder och alla modifieringar det medför gör att vi kan inte återställa motorn utan behöver bygga en ny. Ett veritabelt detektivarbete tog sin början….att hitta en Maico MD50 motor är inte enkelt, att hitta en från rätt år är både nästan omöjligt och löjligt dyrt! Men skam den som ger sig, vi drog i alla trådar vi hade, ryktet spred sig och tipsen började droppa in. Så en dag fick Johan tag på en Zündapp ägare från Norrland som hade en motor och lite extradelar, han skulle bygga en dragbike med den, men som många andra projekt så stod det still. Visst kunde vi få köpa motorn, det var ju till ett ädelt och roligt ändamål, han tog med sig grejerna till en Zündapp träff i Bengtsfors där vi mötte upp och affären var klar! 🤝👏😆

Vi saknade dock Tages Maico RS50 cylinder, kolv, topplock och annat så vi började söka efter vart det kunde tagit vägen. Efter ett par samtal med förra ägaren kröp det fram att han nog hade kvar Tages ”Hoffman portade” RS50 cylinder, det av Conny Svärd modifierade topplocket, insugs sliden och expansions pipan Conny byggt åt Tage liggandes någonstans!? Han hade även en massa dokumentation som Tage sparat under åren, fax konversation med Maico fabriken, olika trim firmor, ritningar och annat plus en pärm för varje år med alla tävlingar, program, resultatlistor, mm, mm. så vi drog iväg och köpte det med!

 

Bevara Utseendet
Igenkänningsfaktorn är viktig när man vårdar gamla racermotorcyklar, speciellt dom som har en historia. Vi har haft gamla racerförare som kört tillsammans med Tage som kommit förbi i depån ”Hej hörde att ni köpt Tages Maico, är det den här?? ni har uppdaterat den en del” Även om den vid första anblicken är snarlik så har det både modifierats och moderniserats lite väl mycket i vårt tycke!

Som alltid gäller att det som inte hör dit plockas bort, det som är fel rättas till, det som är sönder repareras och det som saknas skaffas fram eller tillverkas nytt!

Kåpa, tank & kuts
Vi börjar direkt med att malla av ”Tage versionen” på sadel och kuts och bygger en plugg i balsaträ. Nästa steg blir att laminera, spackla, slipa och måla den röd😁

Ramen
Pedalställ och pedaler har av någon anledning förvanskats på ett märkligt sätt genom åren, det ser ut som bågfil och borrmaskin är dom enda verktyg som stått till buds! Det behöver under alla omständigheter återställas till som det var tänkt från början, med autentiska Maico delar i original eller modifierade.

Vi vet tyvärr inte hur kåpfästen och annat såg ut i detalj så vi väljer att använda samma bitar som vi använder på alla våra racers, det är tidsenligt, beprövat och det blir enklare att reparera efter en krash.

 

 

 

Instrumentering
På en racer är instrumentering alltid i överkant spartansk och på en 50cc är vikt mycket viktigt och man behöver man väga allt på ”guldvåg” (hela hojen väger in på 60.000gram)
Vi hade lite racingkompisar på besök och dom gjorde klart för oss att ”Alla körde med Kröber varvräknare förr och det gjorde Tage också” Kröber verkar inte gå att köpa längre och begagnade var svindyra med osäker kvalitet så vi köpte en ny ”Kröber Style” Motoplat istället 😅