Kawasaki H1 500 Mach III ”The Widowmaker” (Såld)
Kawasakis tidiga 500 trippel blev världsberömd för sin acceleration, 12 sekunders repor på 402m strippen i standardutförande! Men den blev ökänd för sina dåliga vägegenskaper, egenskaper så dåliga att den blev känd som ”Änkemakaren” (The Widowmaker)
Ett av problemen med dom tidiga tripplarna (1968-1972) är tendensen att gå på bakhjulet, det är inte bara enkelt att få upp den på bakhjulet, den går på bakhjulet i motorvägsfart om du är oförsiktig! Det var den korta hjulbasen och den hysteriska effektkurvan i kombination med det lika hysteriska effekt/vikt förhållandet 60hk/175kg som gjorde den ”lynnig” att hantera.
Det är också dessa faktorer som gör dem så sällsynta i våra dagar eftersom många av dem kvaddades, dessutom var den rent mekaniskt långt från fulländad och många av dom nöp och skar på mittencylindern, faktorer som gör dem extra svåra att få tag på!
Den här 1971:an passar bra in i den beskrivningen, senaste godkända besiktning var 1993, den har knappa 1300 mil på mätaren, verkar vara i stort sett oanvänd förutom att ljuddämparna var så demolerade att dom inte gick att använda! Den har stått i samma garage sedan 1995 hos en kille som köpte den till sin tjej som skulle ta MC kort, nu blev det inte så och 20 år senare blev den till salu för hon hade köpt en Jaguar istället. Lacken på tanken och sidokåporna var helt förstörd av åren i garaget, sadeln likaså av alla grejer som hamnat ovanpå under åren. Men en dag behövde killen rensa i garaget och hojen blev till salu, så vi köpte den? (Han hade även Kent Anderssons gamla 250 racer ståendes men den var dyr….jättedyr!!)
Vi återställde den gamla ”trepipen” som vi brukar, det som saknades skaffades fram, det som var sönder reparerades eller ersattes, det som inte hörde dit tog vi bort och det som inte var original byttes ut! Nu är den klar men vi har fortfarande inte startat den så den är ostartad sedan 1993 och det överlåter vi till den nya ägaren 😀