Honda CYB 350 RSC 1968Honda CYB350 RSC 1968

1968 ställde Honda ”Racing Service Center Corporation” (RSC) ut sin CYB350 på Tokyo Show. Runt motorcykeln lades alla racingdelarna ut för att visa vad ägare av en standard Honda CB350 behövde köpa för att konvertera sin egen CB350 till en fullblods racer, till en ”Honda CYB350”

Vi hittade några bilder från förr på internet!

Honda RSC byggde själva bara ett fåtal CYB350 1968 anledningen var att Honda samma år plötsligt beslöt att lämna racingcirkusen och därför såldes endast några få CYB350 och även endast några få CYB kit. Några av Hondas egna CYB350 racers hade hamnat i England och någon eller några blev av olika anledningar kvar där när Honda avbröt sin tävlingsverksamhet. Engelsmännen insåg att det här är ju en kul cykel och racing kan dom! Det är dessa Hondor som är grunden till de CB350:s vi ser i Classic Roadracing idag, efterföljarna är många, dom flesta är ombyggda CB350:or trimmade så gott man kan och några är proffsbyggda racers. Vi tänkte sätta ihop en äkta CYB som Honda gjorde, vår sjätte 🙂 🙂

Honda CB350 1969

För att kunna bygga en CYB behöver man delar av samma typ som ursprunget och allra helst även från samma tidsålder. Vi hittade en ram från 1969 hos en racingkompis, Claes Larsson i Falun, det visade sig att han hade Racing legenden och grundaren av Motorcykel Historiska Klubbens Racing sektion, Lennart Odlanders gamla ram. Kompisen, Claes hade även en gaffel till den och resten hade vi själva!CYB Mock up

Djupt, djupt där inne har det alltid bott en racer, en klassisk Honda CYB350 racer!
En hel del Racing Science och lite god hjälp från några vänner så 🙂 🙂 🙂

När man bygger en motor till en klassisk racer från förr är det enkelt att falla för frestelsen att använda moderna delar, dels för att det är mer tillförlitligt och dels för att det ger mer effekt. Men vi skall använda original trim, vi har nämligen lyckats få tag på ett komplett, original CYB kit från 1968, och det är oanvänt, 66mm CYB350RSC Piston 1968NOS som man brukar säga, ”New Old Stock” Det tog sin tid, men skam den som ger sig! Historien tog sin började med att vi såg ett par RSC 66mm kolvar på e-bay och vi köpte dem bara för att ha ett par äkta original CYB 350 RSC delar i hyllan som inspiration när vi bygger vår CYB replika.

Dagen efter ringde telefonen och det var killen från USA som sålt kolvarna och han ringde för att undersöka vad vi skulle ha dem till och om vi visste vad vi köpt? Det visade sig att han även hade en CYB 350 RSC vevaxel liggandes och hade tidigare haft resten av trimkitet, kamaxel, vipparmar, CYB 350 RSC Crank 1968ventilfjädrar plus ytterligare ett par Yoshimura 66mm kolvar. Vevaxeln sa han att han skulle ha själv och sätta i sin sl350 offroad och resten hade han dessvärre sålt för ett par månader sedan till en kille som skulle trimma sin Honda 350 Bobber. Vi förklarade med all önskvärd tydlighet vilken synd man gör sig skyldig till när original Honda trim kit tillverkade av Honda Racing Services Center Corporation 1968 som dessutom är oanvända delas upp! Vi bad honom göra ett försök att köpa tillbaka delarna och sälja dem till oss eftersom vi kommer bygga en riktig CYB av dom! Kenny som han heter lovade att kontakta köparen och höra vad han tyckte? Tiden gick och vi jobbade på med annat och formligen dammsög marknaden efter autentiska Honda racing delar från 1968. Vi hittade en hel del men ett motorblock visade sig vara svårt att finna, ingen hade något till salu som var från rätt tidsperiod inte någonstans fanns ett motorblock med rätt nummer! Så av en händelse kollade vi motornumren på våra egna race Hondor och tro det eller ej, HUREKA! i vår CB350 nr 2. satt ett block med rätt motornummer! Plötsligt en dag 3-4 månader senare mailade Amerikanen Kenny och meddelade att han lyckats köpa tillbaka resten av RSC bitarna och undrade om vi ville ge ett bud? Visst tusan ville vi det, vi kunde inte fatta hur mycket flyt kan man ha egentligen, så av rädsla för att det skulle glida oss ur händerna så gav vi honom ett bud han inte kunde tacka nej till 🙂Cb350 1969 Engin block

Oj Oj Oj Lyckan är total! Kenny tog budet och vi köpte alltihop 🙂 🙂

Nu fattades bara ett par Sandgjutna Keihin CR31 Magnesium Smoothbore förgasare så motorn blir komplett!

Förgasarna skulle visa sig vara ännu svårare att hitta, vi ringde, mailade och skickade brev till varenda racing team i hela världen som hade bara en liten koppling till gamla Honda racers, alla sa att vi lika gärna kunde söka efter den heliga gralen, Keihin CR 31 smoothbore sandcast går INTE att få tag på! Men efter ett tips från vår racing kompis, racing legenden Nisse Eriksson, fann vi ett par hos en kille i Norge! Vi ringde upp honom på direkten och visst hade han ett par CR 31:or liggandes, ett par som han köpt i mitten av sjuttiotalet, men han sälja dem, det var helt otänkbart! någonsin, ever, never alltså, han sa att han ville begravas med dom!Keihin CR31 Sandcast 1968

Vi gav upp och beslöt att köpa ett par smoothbore Keihin CR31 av modernare modell dom är inte sandgjutna men ser snarlika ut, lite mucket maskintillverkade men liknande! Vi kontaktade Keihin-FCR i USA som annonserade ut ett par på ebay och började förhandla, men han trissade priset hela tiden och till slut tröttnade vi rejält och tackad nej ”det var ändå inte den förgasaren vi egentligen vill ha så vi struntar i det sa vi” Jaha!? sa killen och frågade ”vad är det ni ville ha då?” Sandgjutna Keihin CR31 från 1968 vill vi ha men dom är omöjliga att få tag på! ”Jag har faktiskt ett par sådana svarade han och inte bara ett par utan två!! Jag tänkte ha dem på min CR750 sa han men det är två par och inte ett kit med fyra så det är en del pyssel att få till det.” Ni kan få köpa dem om ni vill !!  ??? Vi slog till direkt och köpte alla fyra! HA!!! vi skall inte bygga en replika utan en en äkta cyb350 RSC! med oanvända bitar tillverkade av Honda Racing Services Corporation och Kehin CR31 Smoothboore tillverkade1968 exklusivt för Honda RSC Nitton Hundra Sextio Åtta……….!!!!  Hur fräckt kan det bli?? ??CYB 350 Engine parts