Honda CB350 RR Old School (SÅLD)

När vi hämtade vår nr:3 (CB350 RR) hos Kenneth Lundquist i Stockholm så nämnde han i förbigående att han hade ytterligareCB350 Old School en 350cc racer ståendes, en gammal en, i delar, utspridd lite här och där! Det blev en veritabel skattjakt, vi rotade i garaget, i förrådet, i uthuset, under bord och i garderober, och ett stort antal ”High five” senare från Kennets fru, som verkligen uppskattade att bli av med lite mc delar, hade vi att vi hittat alla bitar. Efter en kort kort stunds klädsam betänketid bestämde vi oss för att inte lämna den åt sitt öde! Den här hojen måste räddas, bli vår fjärde och få rejsa igen! Så vi köpte den också!? Vi bestämde direkt att inte röra den mer än nödvändigt men motor och bromsar måste alltid kollas noggrant!

Historiken runt den här gamla hondan är lite höljt i dunkel men ”den hojen känner jag till, den är byggd av en kille som heter Robert och en kompis till honom” säger MCHK-Racing legenden Lennart Olander när vi visar honom maskinkortet. Lennart borde ha koll eftersom det var han själv som utfärdade det 2002, samma år som Kenneth köpte den.Honda CB350 Racing vevaxel

Motorn är byggd av Ingenjörsfirman Åke Jonsson i Motala i April 1992, Cylindern är borrad till 66mm, den har modifierade (smidda) Kawasaki KZ 750 kolvar, topplocket har standardstorlek på ventilerna men är riktigt snyggt portat, det sitter en fin Megacycle 123 40L kam i den, den har 31mm Dellortoförgasare med trattar och ett klassiskt avgassystem med race megafoner med reverserade konor så den har alla bitar den behöver för att ”gå som ett jehu” och vi tycker Åke gjort ett bra jobb! Vi har som alltid rivit den i småbitar, vilket vi tycker att man man skall, man skall alltid, alltid riva isär alla motorer innan man kör med dom, oavsett hur nyrenoverade eller ”race klara” dom sägs vara! Så vi delade CB450 kopplingskorg och primärdrivningvevaxeln, lättade den lite som man gjorde förr, lättade, balanserade och polerade vevstakarna och satte i nya vevstakslager, vi snyggade till kolvarna och satte på nya kolvringar. Vi gick igenom topplocket, polerade förbränningsrummen,  kollade ventilstyrningarna, fräste om ventilsäten, satte i nya ventiler och bytte ut ”old school” trippelventilfjädrarna mot moderna Nisse fjädrar med aluminium brickor. Vi bytte ut kamdrevet till THR:s ställbara så vi kunde ge den en perfekt inställd kamaxel. Förutom det gav den så klart en genomgången och in schimsad växellåda med ”tät femma” CB450 kopplings korg och primärdrivning, Barnett race-lamell kit och hårdare kopplingsfjädrar från THR. Kort sagt, vi har gått igenom varenda liten del och sett till att allt är precis som det skall vara i en racemotor från förr, antagligen ganska nära det som Åke tänkte sig när han byggde den! När den lämnar oss är den i finfint racing skick och kan varvas för fullt precis som det var tänkt och vi önskar den nya ägaren lyckat till på racerbanan! Han testade den på Vålerbanan när vi var med så han behövde inte riva den sa vi😏😎

Med sin stora 4 backars trumbroms fram, Marzocchi dämpare bak och styrdämpare kommer den att gå rakt, bromsa bra och svänga snyggt! Den Honda röd med silver kåpa och helt underbar? mer Classic än så blir det inte!