Racing Science Honda 350 Road Racing?

Vi bestämde oss för att bygga en ny race honda själva, från scratch så att säga! Det här är resultatet och du kan följa bygget från inköpet av donatorn till val av chassie och bygget av race motorn till slutmonteringen genom att klicka på menyerna ovanför.

 

 

 

 

 

Donatorn en CB350 k2 från 1971

När man skall bygga en Klassisk Racer behöves en bra donator som är av samma typ som ursprunget och helst från samma tidsålder. Vår 1971 års modell Honda CB350 har det som krävs, he he den har alltid varit vår femte fullblods racer, utan att veta om det!?

Vi hittade den i ett vedskjul i byn Kolsva utanför Köping, två tidigare ägare enligt registreringsbeviset ”den var min farfars, han köpte den av sin kompis som köpte den ny” sa grabben ”men farfar gick bort för några år sedan sen tog farsan hand om den” Den har nog stått ett tag, den hade mossa på tanken! Nu har den gjort sitt i den här skepnaden, den är lite trött och den är ganska sliten men djupt, djupt där inne har det alltid bott en racer, en klassisk Honda 350 racer ??

Honda CB350 Race Chassi

Det finns en hel del olika typer av chassi att välja mellan och det finns lika många ”skolor” som det finns rambyggare. Vi väljer att modifiera ramen ungefär så som Honda gjorde, Honda byggde inga special race ramar till 350:n utan modifiearade orginalramen precis som vi tänker göra. Men vi har idag lite mer kunskap än Hondas ingenjörer hade 1968 så vi kommer använda lite modernare gaffelvinkel. En modernare gaffelvinkel betyder att man ”rejkar” (vinklar) in styrhuvudet till 22-24grader ungefär för att få lite mer aggresiv instyrning i kurvor. Konsekvensen på en CB350 blir att tyngdpunkten flyttas framåt och att axelavståndet kortas med ungefär 50mm, axelavståndet kompenserar man genom att förlänga svingen lika mycket och en längre sving ger bättre kursstabilitet rakt fram och under inbromsning, inte tidsenligt men tillåtet (i Norden) Vi vill ha den bästa fjädringen och på inrådan väljer vi Maxton Suspensions i England som just nu är bästa val för Classic Racing. Deras Cerani replika gaffel inte bara ser bra ut utan fungerar även suveränt bra och då är det ju lika bra att välja Maxtons stötdämpare bak också! Vi skickar in en skiss på hojens geometri och förarens vikt och hem kommer både gaffel och bakstötdämpare justerade och färdiga för race! Vi kommer att bromsa med ett Honda orginal bromshandtag till ett AP-Racings Lockheed 2-kolvsok på en ISR classic 300mm skiva och för att hålla kursen stabil monterar vi Öhlins styrdämpare. CYB replika avgasrör och ljuddämpare beställde vi av Benjie på BCRDesigns.com, vi skickade bilder, förklaringar och skisser och Benjie tillverkade, skickade bilder, ändrade, skickade bilder och till slut kom det perfekta avgasrör levererade! Vi tillverkar även en massa grejer själva, konsoler, fästen, drev, hajfena, stänkskydd, fotpinnar, bromspedal, tankremmar med fästen, styrkronor, kåpfästen, mm, mm.. Men när det gäller polerade aluminiumtankar ber vi Tony och Michelle Holt på Holtworks i England om hjälp och även om det är svårt att få tag i dem och leveranstiderna är långa så är det väl värt det, slutresultatet är helt suveränt bra! När alla bitar är klara avrundar vi med att provmontera hela hojen innan vi tar isär den i molekyler igen för lackering och slutmontering. ?

Racing Science Honda 350cc race preppad motor

Förutom ett bra chassi måste en riktig race hoj ha en riktig racemotor! Vi har satt ihop några Honda 350 race motorer vid det här laget och vet att en bra ”bottendel” är nyckeln till en problemfri säsong. Vi plockar fram ett bra motorblock som vi snyggar till med ny färg, i den här motorn skall vi ha en växellåda med ”tät” femma, CB450 kopplingskorg och primärdrivning. Vi skall prova att använda en modifierad CB360 vevaxel, CB360 vevaxeln har en grövre stor ände på vevstaken och det gör den lite mer robust än CB250/350 veven. CB360 vevaxeln har inte samma splines på primärdrevet som 250/350 och inte heller samma dimension på ramlagren. Förutom omfattande modifieringar av mittenlagren (ytterdiametern slipades ned, oljekanalerna flyttades) kräves nytillverkning av en lagerhållare för ett nytt rullager på tändningssidan, på transmissionssidan passade CB350 lagret perfekt på vevaxeln så ett av fyra ramlager funkar! Det krävdes en hel del detektivarbete för att hitta ett primärdrev till vevaxeln, det visade sig att primärdrevet till en CB500T och CB450 1975-76 passar perfekt på en CB360 vevaxel med CB450 kopplingskorg i en CB350 motor. CB450 kopplingskorgen måste modifieras den med, så även oljepump armen och en distans behövs för att allt skall passa. Vi satte i Barnett race-lamell kit och kopplingsfjädrar från THR så det griper i ordentligt när man skall iväg! Motorn har 66mm borr vilket ger utrymme för några överdimensioner inom 350cc reglementet, vi kör med Viseco högkomp kolvar och istället för knaster har vi teflonknappar i änden på kolvbulten. Vi valde även en modern lösning för kamkedjesträckningen och bytte till en KA-kamkedjesträckare med teflonskena istället för orginalet med gummirullar.

topplocket

En helg när vi besökte Nisse Eriksson i hans verkstad i Orrefors så visade han oss hur han portar topplock till CB350 och vilka ventildimensioner han använder. ”Portning är ett jäkla skitjobb så det får ni göra själva” sa han! Så vi åkte hem och portade en topp, satte i Cappelini ventiler med Nisses ventilfjädrar, ventilbrickor och våra egna insugsrör. KA-kamkedjesträckaren var lite större än orginalet och topplocket behövdes fräsas ur lite för att den skall få plats att röra sig obehindrat. När vi var färdiga tog vi med den till Gelleråsen och visade den för Nisse, ”hmmm det ser ju riktigt bra ut, den kommer fungera bra” sa han. Andningen kommer att ske genom ett par Mikuni VM32 från Braigasen och styras av Megacycle X5 kamaxel, kamaxeln har så stora lober att även ventilhuset måste modifieras för att få in kamaxeln på plats men det är ju inga problem för oss, bara lite tid i fräsmaskinen ??

RSH 350 RR

Vi börjar slutmonteringen med att lacka ramen och allt som hör till den. Vi väljer svart Temadur som har rostskydd i sig och lägger klarlack på för att hålla det enkelt utan grundfärg. När lacken torkat ordentligt är det dags att byta alla slitdelar som svinglager, gummibussningar och tankgummin innan vi börjar sätta ihop vår RSH 350 RR för sista gången. När vi fått dit gaffel, styren, reglage, hjul, styrdämpare, fotpinnar, bromsar, motor, avgasrör, tändsystem, förgasare och tank är det dags att köra den i ”Bänken” Man måste se att den går som den skall, det gjorde den! 38hk på bakhjulet ☺ he he roligare än så här blir det inte ? Nu är det dags att passa in alla plastbitar, sadel, kåpa och oljesamlaren under motorn och lacka dessa i en riktigt rejsig sjuttiotals lack ? slutligen är det på med tidsenliga klistermärken, fotografering och skicka in maskinkortsansökan till MCHK-Racings maskinkommitte´ så vi får vara med och tävla på racerbanan???